Сигнал Держдепартаменту США: підтримка України прямо пов’язана з прогресом у сфері прав людини
30.04.2024
Звіт Держдепартаменту США про права людини в Україні та схвалення Сенатом додаткового фінансування для нашої країни в один день – це не просто збіг.
Як слушно зауважує Святослав Шеремет, експерт Національного ЛГБТІ-консорціуму:
“Я не вірю у співпадіння у високих політичних сферах. Синхронність американського законодавчого рішення про допомогу Україні та обнародування американського ж таки звіту про Україну є сигналом, що в умовах отримання від США масштабної допомоги Україна має дослухатися до висновків, які містяться в звіті”.
І ці висновки доволі красномовні. Звіт, опублікований Бюро з питань демократії, прав людини та праці Державного департаменту США, чітко вказує на низку проблем, першою з них зазначаючи незадовільний доступ ЛГБТКІ+ людей до медичних послуг, зокрема у сфері репродуктивного здоров’я.
У звіті констатовано, що причина проблем у цій сфері — анти-ЛГБТКІ+-настрої або відсутність досвіду взаємодії з людьми зі спільнот ЛГБТІК+.
“Звідси випливає, що реформування законодавства про допоміжні репродуктивні технології та зміна ставлення до ЛГБТІК+ у цій галузі – як ніколи на часі”, – підкреслює Святослав Шеремет.
Якщо Україна хоче й надалі розраховувати на підтримку США, вона має гарантувати всім громадянам рівний доступ до основоположних прав і послуг. Вже цього року уряд має подати до парламенту цілком новий законопроєкт про ДРТ [допоміжні репродуктивні технології, — ред.]. Писати цей законопроєкт доручено МОЗу [Міністерству охорони здоров’я України, — ред.]. Задача наших спільнот — пильнувати, щоби допоміжні репродуктивні технології в Україні були доступні для ЛГБТІК+, але також для військовослужбовців та членів їхніх родин. Задачі в галузі демографічної та сімейної політики — це те, що об’єднує суспільство, особливо в добу великих людських втрат через тривалі воєнні дії на нашій землі.
Така ж історія і з розслідуванням злочинів на ґрунті ненависті та протидією дискримінації.
“Вкотре це означає потребу в невідкладному голосуванні Ради за прийняття в 1-му читанні законопроєкту #5488”, – наголошує експерт.
Парламент має, нарешті, зробити свою роботу і ухвалити цей важливий документ. А заразом і подбати про належну відповідальність для тих, хто загрожує чи шкодить ЛГБТКІ+ спільнотам або організаціям, створеним ЛГБТІК+. Нагадаємо, що урядовий законопроєкт 5488 пропонує додати в кримінальному кодексі нетерпимість на підставах сексуальної орієнтації та ґендерної ідентичності до числа підстав, які обтяжують відповідальність за злочини. Поки що такими підставами є нетерпимість на релігійному, національному та расовому ґрунті.
Звіт Держдепу також підкреслює, що “шлюбна рівність не здобула визнання з боку закону”. І хоча зараз, в умовах воєнного стану, це питання “не на часі” (позаяк Конституцію змінювати в цих умовах не можна, а “формула шлюбу” містить саме в Основному Законі ), Святослав Шеремет переконаний:
“Чи є перспективи шлюбної рівності реалістичним для України? Так, є. Якщо США досягли шлюбної рівності, то чому Україна не зможе? Але це можливо лише після досягнення визначених національних цілей у вчиненні опору збройній агресії рф, бо тільки після цього ми як країна зможемо взятися за вдосконалення основ конституційного ладу. Наразі наш шлях — ухвалення законодавства про визнання цивільних партнерств між особами однієї документальної статі, а таких партнерств в Україні десятки, якщо не сотні тисяч. Закон про реєстроване цивільне партнерство не потребує змін до Конституції”.
Втім, навіть у непростій ситуації з правами людини для ЛГБТІК+ є і позитивні моменти. Держдеп відзначає символічні кроки солідарності з боку деяких міністерств, які з року в рік солідаризуються з ЛГБТІК+ під час світового прайд-місяця (щорічно це червень), а також покращення суспільного сприйняття ЛГБТКІ+ за даними соціологів.
“Наведення позитивних цифр фактично є сигналом для окремих державних інституцій, бо руйнує їхні упередження на шляху до законодавчих новацій “, – підсумовує Святослав Шеремет.
Окрім сигналів від наших стратегічних партнерів, як-от США, важливо також вивчати досвід країн, які вже пройшли шлях реформ у сфері прав ЛГБТКІ+. Чехія — один з найсвіжіших прикладів. Там щойно ухвалили закон, який дає одностатевим парам право на спільне майно, спадщину та всиновлення дітей партнера. Хоч це й не повна шлюбна рівність, але суттєвий крок уперед.
Чехія показує: розширення прав ЛГБТКІ+ можливе покроково. В Україні вже є законопроєкт №9103 про цивільні партнерства — перший крок. Далі плануємо йти до шлюбної рівності, як у Чехії.
Але найголовніший урок, який ми можемо винести з прикладу Чехії — це важливість політичної волі для змін. Закон ухвалив парламент, а президент Чехії відкрито підтримав одностатеві шлюби. Тому в Україні зараз критично важливо працювати з депутатами та урядовцями, щоб вони підтримали законопроєкт №9103 про цивільні партнерства. Це означає регулярні зустрічі, інформаційні кампанії, публічні заклики, експертну підтримку та адвокацію в комітетах Ради.
Паралельно маємо комунікувати з суспільством, пояснюючи переваги цього закону. Бо Чехія довела: права ЛГБТКІ+ можна розширити, якщо на це є запит людей та воля політиків. І Україна теж на це здатна. Наші стратегічні партнери нам підказують, сусідні країни показують приклад. Тож будемо робити все, щоб рівність, недискримінація та гідність стали реальністю для всіх громадян України.
Та повернемося до США. Отже, якщо Україна хоче й надалі відчувати плече підтримки від свого стратегічного партнера –, то важливо, щоби державні інституції прислухалися до меседжів від Держдепу. А ці меседжі однозначні: реформи у сферах захисту та гарантування прав людини, зокрема прав людини для ЛГБТКІ+, мають тривати. Бо Україна, за яку ми боремося, – це Україна рівності та недискримінації, вписана у євроатлантичну систему координат.
Новини